SPØRGSMÅL OG SVAR ØVRIGE INFORMATIONER OM NEUROKIRURGISK SMERTEKLINIK
Her kan du finde svar på mest stillede spørgsmål
Ny patient :
Nej, det kan man ikke.
Formålet med den første konsultation er at undersøge dig, samt at vi sætter os ind i dit forløb.
Det kan ikke foregå på distancen.
Vi modtager ikke henvisninger fra egen læge, da vi ikke er del af det offentlige sundhedstilbud.
Alle konsultationer og behandlinger foregår ved egen betaling, med mindre at du er dækket af en forsikringsordning.
- Det er ikke muligt at bestille en specifik behandling uden at komme til den første konsultation først.
Vi starter alle forløb med en grundig forundersøgelse ved en første konsultation.
På baggrund af undersøgelsen tilbyder vi dig de behandlinger, som der er indikation for.
Du er velkommen til at kontakte klinikken, hvis du har spørgsmål til konkret behandling samt indikationerne for disse.
Hvis du er eksisterende patient, det vil sige, at du har været til den første konsultation, er der typisk ingen ventetid. Du kan normalt typisk få en tid indenfor 1 uge.
For nye patienter har vi typisk en ventetid, der svinger, alt efter sæsonen. På forsiden ved menuen opdaterer vi løbende med den aktuelle ventetid for nye patienter.
Vi optager et fast antal nye patienter hver uge for at sikre, at patienter, der allerede er i forløb, kan få et tilfredsstillende forløb.
Du kan anmode om en tid på vores booking-side, som du finder her – https://www.nksk.dk/booking/.
Når vi har modtaget din anmodning, bekræfter vi pr. mail, typisk indenfor 24 timer, med første ledige tid.
Du behøver ikke en henvisning fra egen læge, hvis du selv betaler for konsultationen.
Hvis du er dækket af en sundhedsforsikring, kan de i nogle tilfælde kræve en henvisning fra egen læge, men det skal de oplyse dig.
Desværre ikke, da vi ikke er del af det offentlige sundhedstilbud
Ja, alle er velkomne til at få en konsultationen på klinikken.
Vi har behandlet patienter fra Sverige, Norge, Island, Færøerne, England, Tyskland, Frankrig og mange andre lande.
Efter ønske kan konsultationen foregå på engelsk.
Dog skal du være opmærksom på, at din journal skal føres på dansk.
Ja, børn og unge under 18 er velkomne på klinikken. Dog kan det være mere begrænset, hvilke behandlingsmuligheder, som vi kan tilbyde.
Du og dit barn er velkommen til at komme til en forundersøgelse, og på baggrund heraf at få kortlagt sine muligheder.
Sundhedsforsikringer dækker forskelligt fra selskab til selskab, så derfor er der ikke et entydigt svar.
Du skal kontakte dit forsikringsselskab for at afklare med dem, om de vil dække en første konsultation hos os.
Hvis de vil dække konsultationen, modtager du et brev fra dem med deres tilsagn. Det brev kan du sende til os eller medbringe til den første konsultation.
Sygesikring Danmarks tilskud afhænger af din individuelle aftale med dem.
Derfor får du bedst svar ved at kontakte Danmark. Vi er registreret som en speciallægepraksis inden for neurokirurgi.
Du afregner det fulde beløb hos os, og efterfølgende kan du søge tilskud hos Danmark.
- Klinikken i Aarhus ligger i Badstuegade. Du skal ind igennem porten, og opgangen ligger inde i gården til venstre. Bemærk at gården er brostensbelagt.Klinikken ligger på første sal, og der er ikke elevator i ejendommen. Der er enkelte trin fra gården til indgangsdøren.
Klinikken i København er beliggende i stue-etagen. Der er dog 2-3 trin op til indgangsdøren ved opgangen.
Begge klinikker er centralt-placeret i henholdsvis København og Aarhus.
For klinikken i Aarhus er der desværre ikke muligt at parkere på gaden i nærheden af klinikken, så vi anbefaler, at du parkerer i et parkeringshus i nærområdet.
For klinikken i København er der brugerbetalt gadeparkering i gaderne rundet om Odensegade.
Den første konsultation :
Første konsultation består af tre dele.
Første del er en samtale-del, hvor vi sætter os ind i dine gener, samt hvilke behandlinger som du allerede har været igennem.
Den anden del består af neurologisk undersøgelse og rygundersøgelse hvis relevant. Du skal regne med, at du skal afklædes til dit undertøj.
Sidste del består af samtale om diagnose og behandlingsmuligheder.
Vi sætter 60 minutter af til den første konsultation.
Hvis du vurderer, at 60 minutter er for lidt, er du velkommen til at kontakte klinikken, så vi kan sætte ekstra tid af.
Når vi bekræfter tiden til første konsultation, modtager du også en seperat mail med adgang til at besvare vores elektroniske patientskema.
Skemaet indeholder en række spørgsmål, som er relevant for din konsultation, og vi bruger din besvarelse aktivt under den første konsultation.
Skemaet bedes udfyldt senest aftenen inden din første konsultation.
Som udgangspunkt udføres der ikke behandling ved første konsultation.
Hvis du skal opstartes i medicinsk behandling, kan denne ofte opstartes med det samme.
Du er velkommen til at have pårørende eller en ven med til første konsultation.
Pårørende kan ikke altid være tilstede ved behandlingerne, da det i visse tilfælde kan øge infektionsrisikoen.
Du betaler for konsultationen eller behandlingen efter hver aftale.
Vi modtager Dankort, Visa, Mastercard.
Ja, du skal blot oplyse det efter endt konsultation eller kontakte klinikken efterfølgende, så sender vi en kopi til dig.
Bemærk vi kan desværre ikke tilbyde dag til dag levering af journaler.
Regn med typisk 3-5 dages ekspeditionstid.
Igangværende forløb :
Som afslutning på den første konsultation er du blevet forelagt en eller flere behandlingsmuligheder, som kan være aktuelle for dig.
I forlængelse heraf fremsender vi også normalt patientinformation for hver af de behandlingsmuligheder. Har du ikke modtaget disse, bedes du kontakte klinikken.
Herefter er det din beslutning om du vil opstarte et behandlingsforløb hos os.
Du skal blot kontakte klinikken, hvorefter vi aftaler det videre forløb for dig.
Er du i tvivl om, hvilken af de forelagte behandlingsmuligheder, som er den rette for dig, er du ligeledes velkommen til at kontakte klinikken.
Et behandlingsforløb varer typisk 3-6 måneder, og det koster gennemsnitlig 2.000 kr. pr. måned for behandlinger og konsultationer.
Dette kan dog variere alt efter, hvad du fejler, så du er velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker et mere konkret estimat for dit forløb.
Du kan finde vores prisliste for de enkelte konsultationer og behandlinger her.
Evt. vedligeholdende behandlinger, f.eks. gentagelse af en Botox-behandling, er ikke inkluderet i ovennævnte beløb.
Når/hvis vi har fundet den rette behandling for dig, udskriver vi dig gerne til din egen læge for overtagelse af medicin-udskrivning og/eller henvisning ind i det offentlige sundhedsystem.
Du er også velkommen til at fortsætte din behandling på Neurokirurgisk Smerteklinik, så længe du ønsker det.
Vi udskriver den medicin, som indgår i dit behandlingsforløb hos os.
Vi lægger en elektronisk recept på det fælles recept-system, hvorefter at du kan afhente medicinen på det nærmeste apotek. Du modtager samtidig en sikker elektronisk besked fra speciallægen om ordination samt evt. op-/ned-trapningsplaner.
Du kan selv følge med på alle dine aktive recepter ved at bruge appen “Medicinkortet”.
Får du udskrevet anden medicin fra andre læger, f.eks. fra din egen læge, er det fortsat denne læge, der skal ordinere og udskrive recepter for den medicin, medmindre det aftales, at vi overtager behandlingen.
Når du er i medicinsk behandling på Neurokirurgisk Smerteklinik, skal du regne med, at have løbende status-konsultationer med speciallægen 1-2 gange om måneden, og derfor koster det ca. 1.000-1.500 kr pr. måned at være i medicinsk behandling hos os, alt efter frekvens og kontaktform.
Vi overleverer gerne udskrivningen af medicin til din egen læge, når du ønsker det.
De fleste, der kommer på Neurokirurgisk Smerteklinik, har allerede fået foretaget de nødvendige scanninger eller andre, f.eks neurofysiologiske, undersøgelser.
Men i nogen tilfælde kan det være nødvendigt at henvise dig til en scanning eller anden undersøgelse.
I det tilfælde skriver vi en henvisning og sender den elektronisk til nærmeste relevante klinik efter aftale med dig.
Herefter indkalder den pågældende klinik dig direkte. Typisk inden for en uge efter scanningen/undersøgelsen modtager vi svaret, og så skal du til en opfølgende konsultation hos vores speciallæge med henblik på svar og det videre forløb.
Du skal være opmærksom på, at scanninger og eksterne undersøgelser, som foregår i privat regi, også skal afregnes privat, enten via os eller via den pågældende klinik.
En MR-scanning koster typisk 2.500 kr. for et område, og en neurofysiologisk undersøgelse er i prislejet 4.000 -8.000 kr.
Ligeledes skal du påregne en omkostning for udformning af henvisningen.
Vi har meget fint samarbejde med de neurologiske og neurokirurgiske afdelinger på de offentlige hospitaler, dog skal henvisninger til et offentligt hospital foregå via egen læge.
Hvis der er tale om en gentagelse af en behandling, som du tidligere har modtaget her på klinikken, skal du blot bestille en ny tid til behandling.
Oplever du, at der er opstået nye gener, evt. til andre områder eller har du været igennem flere andre behandlinger siden forrige behandling hos os, kan forekomme, at vi først ønsker at du skal møde op til en opfølgende konsultation.
Kontakt klinikken, så kan vi hjælpe dig med det praktiske.
Hvis du har akut brug for læge-hjælp uden for klinikkens åbningstid, skal du tage kontakt til vagtlæge eller skadestue.
For andre henvendelser er du velkommen til at skrive på klinikkens mail, også udenfor åbningstid.
Som privatklinik har vi tegnet en lovpligtig forsikring, der dækker dit behandlingsforløb på klinikken, såfremt du kommer til skade i forbindelse med en behandling.
Patienterstatningen behandler krav om erstatning fra patienter, der er kommet til skade i både den private og offentlige del af det danske sundhedsvæsen. Stort set alle områder og behandlinger er dækket af denne ordning, også hvis man f.eks får en sjælden komplikation til en behandling.
En anmodning om erstatning, som følge af en behandling, skal sendes til Patienterstatningen. Klinikken kan være behjælpelig med f.eks journalnotater og udtalelser til din sag. Det er et krav for at kunne få erstatning, at den behandlende sundhedsperson er autoriseret. Det er vi på Neurokirurgisk Smerteklinik
Ansøgning om patienterstatning er uafhængig af en klage. Således kan man søge om patienterstatning uden at klage over behandlingen.
Læs mere om Patienterstatningen og dine rettigheder her https://pebl.dk’
Er du ikke tilfreds med den sundhedsfaglige behandling på Neurokirurgisk Smerteklinik eller oplever du, at dine patientrettigheder er blevet tilsidesat, vil vi meget gerne høre om dette direkte fra dig.
Du vil blive tilbudt et møde med speciallægen, hvor der afsættes god tid til dialog. Her får du en saglig begrundelse for forløbet, og vi hører din oplevelse af forløbet. Vi bestræber os på at besvare din klage inden for en uge.
Det er vigtigt for os at kende til utilsigtede hændelser eller fejl i behandlingen. Vi og sundhedsvæsenet generelt kan lære af utilsigtede hændelser og på den måde forebygge, at andre patienter bliver udsat for det samme.
Læs mere om utilsigtede hændelser her https://stps.dk/da/rapporter-en-utilsigtet-haendelse
Klager kan også indsendes til Styrelsen for Patientklager. Patienter kan klage, hvis man oplever fejl i den sundhedsfaglige behandling eller hvis man mener, at patientrettighederne er tilsidesat. Den sundhedsfaglig behandling dækker over undersøgelse og behandling.
Læs mere om “Klage over Sundhedsvæsnet” og Deres rettigheder her https://stps.dk/da/er-du-utilfreds-med-din-behandling/
I henhold til bekendtgørelse om journalføring skal vi opbevare din journal i minimum 10 år efter, at dit forløb hos os er afsluttet.